عکسها و خاطرات مصور ما

عکسها و خاطرات مصور ما

میخواهیم خاطرات ثبت شده را به اشتراک بگذاریم
عکسها و خاطرات مصور ما

عکسها و خاطرات مصور ما

میخواهیم خاطرات ثبت شده را به اشتراک بگذاریم

طبیعت سرسبز ارسباران

واقعا هوای این مطقه خیلی سالم و تمیزه و انگار داری جان تازه ای میگیری.

اخیرا با جمعی از خانواده و فامیل به این منطقه سفری یک روزه داشتیم که هوا صاف و تمیز و بهاری بود.

قبلا در سالهای گذشته یکی دوبار شده که در این منطقه به  هوای کاملا مه آلود خوردیم ولی خیلی باصفا بود.

قطره های ریز آب انگار صورتت رو میخاد شستشو بده.  


مطالب زیر هم از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد برداشتم:

" ارسباران یا قره داغ، ناحیه‌ای کوهستانی با مساحت ۷۸۵۶۰ هکتار، در شمال استان آذربایجان شرقی و جنوب رودخانه ارس با وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار واقع شده‌است. "  .  

 این ناحیه از شمال به رود ارس و از مشرق به مشگین‌شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان کلیبر را در بر می‌گیرد. ارسباران از سال ۱۹۷۶ توسط UNESCO منطقه ذخیره‌گاه زیست‌کرهه اعلام شده است.

 

 در پارک ملی ارسباران ‪ ۲۲۰‬گونه پرنده، ۳۸‪‬ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ‪ ۴۸‬گونه پستاندار ( نظیر کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و «پلنگ») و ‪ ۲۲‬گونه ماهی شناخته شده است. از گونه‌های پرندگان بومی ارسباران می‌توان به «قره خروس قفقازی»، کبک، دراج و قرقاول و انواع پرندگان شکاری و تعداد بی‌شماری پرندگان آبزی و خشکی‌زی اشاره کرد. «مارال»، گونهٔ منقرض شدهٔ منطقهٔ ارسباران نیز با انتقال هفت راس از پارک ملی گلستان در فضایی به وسعت هفت هکتار در مرکز تحقیقاتی آینالو رها شده و در حال احیا است. ارسباران صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های ‪ ۱۳۵۰‬و ‪ ۱۳۵۲‬شمسی ابتدا به عنوان منطقهٔ ممنوعه و سپس منطقهٔ حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شده و چندی پیش نیز به پارک ملی ارسباران ارتقا یافت.

در این میان جنگل‌های بلوط «ممرز» به همراه گونه‌هایی چون «کیکم»، «سماق»، «زرشک»، «انار وحشی»، سیب و گلابی وحشی، معرف مناطق جنگلی متراکم با اقلیم مرطوب، حکایت از غنای جنگلی این منطقه می‌کنند. میوه جنگلی قره‌قات نیز در جنگل‌های ارسباران به وفور یافت می‌شود. به دلیل شرایط خاص و ویژهٔ اقلیمی و جغرافیایی، منطقهٔ ارسباران از پوشش غنی و متنوع گیاهی و قارچی برخوردار است. از میان دو هزار و ۴۰۰ گونه شناسایی شده در آذربایجان حدود هزار و ۴۰۰ گونه از مجموع آنها در جنگل‌های ارسباران زیست می‌کنند. طی سال‌های اخیر نیز دکتر محمدرضا آصف طی چند سال نمونه‌برداری مستمر و مداوم، قارچ‌های منطقه ارسباران را جمع آوری، شناسایی و بیش از ۲۵۰ گونه قارچ از منطقه گزارش کرده است.[۲] [۳]

یک تحقق اخیر سه نقطه را با بالاترین قابلیت توریستی مشخص کرده است. 

این سه مکان، که در مجاورت جاده کلیبر - عاشقلو (مسیر عباس آباد- آینلو - وایقان) قرار گرفته اند، عبارتند از 

قلعه بابک، دره مکیدی و  آینالو



نظرات 1 + ارسال نظر
sanaz یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:18 ق.ظ

vaghean jaye didani va sarshar az arameshe

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد